Poster Hersleb.jpg

 Anne-Liis Kogan i samarbeid med G3A klasse på Herslebs vgs., du vet hvor ulike bildene av verden kan være, 2018. Bilde design - Daniel Hansen.

"du vet hvor ulike bildene av verden kan være"

Performance av Anne-Liis Kogan produsert av Tenthaus Oslo.

Herlseb vgs, Herslebs gate 20b kl 18.00

Deltagere er Diane, Abdishakur, Mashal, Jolie, Reza, Ali, Silje, Balin, Ahmed, Magnhild, Djordje, Ilham og Abdi.

Musiker - Shble Mazid Saleem
Koreograf - Guro Erika Gjerstadberget
Bildedesign - Daniel Hansen

"du vet hvor ulike bildene av verden kan være" - er et samarbeid med en klasse ungdommer fra opptaksklassen på Hersleb skole i Oslo, Tenthaus Oslo og kunstner Anne-Liis Kogan.

Verket ved Hersleb vgs fokuserer på den kulturelle bakgrunnen til hver enkelt elev i klassen. Ulike ferdigheter som den enkelte har, har blitt utgangspunktet for samarbeidet, samt de mange ulike språkene elevene behersker.

Prosjektet har bestått av ulike workshop-baserte møter. Gjennom samtaler og kunstneriske utprøvinger og undersøkelser gjennom lyd og video, har de kommet fram til ulike resultater. Elevene har fokusert på interessene sine som sang, fotball, hoppetau, tekstskriving og poesi.

Generelt arbeider Anne-Liis Kogan med problemstillinger knyttet til nasjonal identitet og tilhørighet. Hun er interessert i det personlige og subjektive, men ofte i en politisk og sosial kontekst. Hun forsker på hvordan man, som menneske oversetter sin identitet fra et geografisk sted til et annet gjennom ulike symboler av lengsel, fantasier og følelser.

Eksterne kunstnere har også blitt invitert til å delta og bidra: Koreograf Guro Erika Gjestearbeidet utviklet koreografi sammen med elevene. Oud-spiller Shble Mazid Saleem komponerer musikk til fremføringen. Han tar utgangspunkt i freskene som er permanente kunstverk på Hersleb skole.

Skolebygget har blitt en viktig del av prosjektet. Skolen ble bygget i 1922 i nyklassisistisk stil og er tegnet av arkitekt Harald Aars. Bygningen er bevaringsverdig og er på Byantikvarens gule liste. I 1927 ga generalkonsul Peter Krag "freskobrødrene" Alf Rolfsen, Per Krohg og Axel Revold i oppdrag å utsmykke Hersleb skole. Som tema valgte de tre kunstnerne ulike skolefag: Alf Rolfsen valgte Historien, Per Krogh Naturen og Axel Revold Geografien.
Disse veggmaleriene er et visuelt bakteppe av norsk historie i prosjektet. Det er også et utgangspunkt Kogan har jobbet med for å finne knutepunkter mellom freskene og elevene.


Takk til Kristine Halmrast, Daniel Hansen, Hans Jørgen Hamre, Trine Christensen, Magnhild Vanem, Eirik Slyngstad, Johanna Raita, Istvan Virag, Pernille Vogt, Kirsty Kross, Regine Stensæth Josefsen, Adnan Basic, Silje Eugenie Strande Øktner, Piret Vasli, Remy Gregory, Tenthaus Oslo og alle på Hersleb vgs.

Kunstverket er støttet av Norsk Kulturråd og NBK.
www.anneliiskogan.com

 

Ph: Kristene Halmrast

 DSC0307 web

 

 DSC0308 web

 

 DSC0325 web

Photos: Hendrik Zeitler

Galleri BOX, Gothenburg

19/1–11/2, 2018

Tenthaus artist collective would like you to come and see the results of a moment of trust between Gothenburg’s visual artists and people learning Swedish at «SFI» language school. Local artists have been asked to personally deliver their works to Galleri Box. There, a language class awaits, each student paired up with an artist to unpack and install the art.

Tenthaus Winter Depot mimics the storage space of a larger museum, the shelving units dominate the space. In a depot, material is received, classified, stored, accounted for, issued, maintained, procured, manufactured, assembled, researched, salvaged and disposed of. This notion suggests both transition and storage, where the given perimeters for exhibiting these smaller scale art works are not ones that optimize the works on show, but present the potential of each piece.

Tenthaus Winter Depot aims to create a different kind of meeting between artist and public outside the set prescription of exhibition opening or artist talk. Tenthaus Oslo artist collective opens up for dialogue in another zone, one outside exhibition conventions where the artist hands over her work to a non-expert, not necessarily with an arts background. They are intrigued and excited about the possibilities that this scenario will throw back at them. What can happen when two strangers engage in this project? What will these meetings reveal about the gallery format and the differing roles that these newly formed constellations? How will the set structure of the shelves affect installation when relating to art practice? What will the theme of the conversations be?

The shelving units, were originally part of an artwork by Stefan Schröder entitled Archive, my thoughts, your actions (2013) exhibited at the Vigeland Museum as part of the Norwegian Sculpture Biennial. In 2015, Tenthaus Oslo commissioned Rachel Dagnell to curate Spring Depot an exhibition that filled the shelves with works by artists working locally in Oslo. The concept has now been redeveloped to include Winter Depot at Galleri Box (2018) and Spring Depot 2018 at Tenthaus Oslo.

Participating artists:
Soile Algeröd, Erik Betshammar, Tobias Birgersson, Amanda Björk, Tom Bogaard, Rigmor Dahlqvist, Ingvild Davidsen, Miriam Colombine, Barbara Ekström, Martin Elterman, Jacqueline Forzelius, Anna Sissela Gustavsson, Eva-Teréz Gölin, Inga- Linn Hardelin, Rebecca Jansson, Haky Jasim, Stephanie Johansson, Johansson & Erwander, Isabella Kalén, Karl Larsson, Sanna Lindholm, Johan Lundqwist, Ann Löwenstein, Olof Marsja, Hannah McDonald, Kristina Nenzén, Matilda Nordenström, Anita Pakkonen Ahl, Lizz Sharr, Jakob Sjöstedt, Maja Sjöström, Joakim Stampe, Emma Ströde, Elin Sundström, Johanna Svensson, Anna Svensson, Peter Trukenbrod, Mina Vattøy, Smi Vukovic, Annika Wennberg, Theo Ågren

Helen Eriksen, Ebba Moi and Stefan Schröder are artist based in Oslo who run the Tenthaus Oslo project space. Its profile is characterized by an open, process-oriented form of participation from an internationally orientated group of artists. The context of contemporary art practice is re-examined through a broader field of activity with exhibitions, workshops, artist's talks and live performances.

 

Jennie Bringaker and Ingrid Eggen

GRIPP

Open: 04.05 - 27.05.2018 

Fri-Sun 1pm-5pm

Tenthaus Oslo, Maridalsveien 3

GRIPP
En utstilling av 
Jennie Bringaker og Ingrid Eggen på Tenthaus med åpning 2. mai kl 19! 


Jeg er ikke en kropp men en harpe

Jeg er ikke en kropp 

men en harpe og

hendene mine! så langt vekk fra meg

det tapte hodet mitt?

en måne

Min bror kasta hodet til himmels

og så skjedde forvandlingen

som om det var jeg som ville drepe vår mor!

det var ikke min idé

men mine hender

Rollen min er ikke å gjøre andre glade

jeg haringen hvile i meg selv

men elsker den reine fortvilelsen! 

Nei, jeg kunne ikke gjort dette på andre måter

og gikk til gamleguden med forsvaret mitt

for jeg kunne ikke stole på hendene mine

Men alt jeg sa blei plukka fra hverandre

historien min

legemet mitt

i små biter og

føttene mine! så ubrukelige

der de ligger 

i en rund

flettet kurv

Tekst: Aina Villanger




Eggen og Bringaker har ved en rekke anledninger vært involvert i hverandres arbeider. 
P
å Tenthaus viser de nå sitt første samarbeid med utgangspunkt i en felles interesse for den performative kroppen som metode og uttrykk.  
Begge kunstnerskapene bruker kropp og objekt som aktive elementer i relasjon til visningsrommet, med en handlingsbasert tiln
ærming til det utstilte i bunn. Noe man kan spore tilbake til begge kunstneres bakgrunn fra scenekunsten. Deres felles prosjekt undersøker kroppens fysiske mulighet og ytterpunkt. En kropp som aktiveres og utfordres i forsøk på å gripe om seg, utover og i seg selv.

Utstillingen GRIPP består av et felles videoarbeid og to separate skulpturelle prosjekter.


_________


Jennie Bringaker arbeider hovedsakelig med skulptur, tegning og performance. Hennes arbeid tar som regel form som et resultat av en undersøkende metode med materialer som påulike måter får fram nye skulpturelle aspekter i framstillingen av kvinnekroppen. Hun jobber ofte med utgangspunkt i seg selv og egne erfaringer som gravid kvinne og mor til småbarn, men påen måte som abstraherer og koker ned tematikken til noe allmen-menneskelig. Hun er opptatt av åfinne en slags skulpturelle grunnform som viser til noe universelt ved bestemte typer av relasjonerog tilstander for menneskekroppen. Graviditet, fødsel, mor og barn, seksuelle forhold er en slags gjentagende tematikk i arbeidene hennes. Bringaker leter alltid etter interessante former som gjerne peker i retning av noe abstrakt, men som samtidig beholder det figurative og følelsesladete uttrykket.

Bringaker  er utdannet med en MFA Studio Art fra New York University og en 

BFA Scenografi 2000-2003, Akademi for Scenekunst, Høgskolen i Østfold

Bringaker har tidligere vist arbeider ved blant annet Museet for Samtidskunst, Vigeland Museet, Kunstnerforbundet, Harstad Kulturhus for Kulturrådets jubileumskonferanse, Kristiansand Kunsthall,  i tillegg til en rekke internasjonale gallerier og visningssteder som Hacienda, Zurich, Paris Internationale med Galleri 1857, Spring Break Art Show, NYC med flere.

Hunhar de siste 4 årene drevet performance-plattformen Trollkrem sammen med kollega Tor Erik Bøe, og gjort prosjekter som påulike måter fremhever og representerer ulike fasetter ved performance-sjangeren. Som blant annet Trollkrem-Juleshow påUKS, 2014, plakatserien Trollkrem Fan-Poster Series, 2014-2015, Separatutstilling påFotogalleriet 2016, Performancefestivalen Soppen i Ekebergparken, 2016, VR-videoarbeid i forbindelse med nominasjonsutstilling til Kunstpris påSandefjord Kunstforening 2017,  og 360 video og installasjon påMomentum 9, 2017.


Ingrid Eggen jobber i hovedsak med analogt fargefotografi og video, og har det siste året startet eksperimentering med skulptur. Gjennomgående i Eggen sin kunstneriske praksis er en konseptuell holdning til kroppen, i både abstrakt og konkret forstand. 

Hun undersøker kroppens funksjon og dysfunksjoner. Ved hjelp av performative metoder undersøker hun intime gester og bevegelser i menneskekroppen i forhold til kommunikasjon, representasjon, kontroll og bevissthet. Studier der kroppens naturlige anatomi, nonverbale språk og bruk av gester og symboler forskyves, oppløses og fordreies er et hovedanliggende i Eggen sitt arbeid. Eggen er interessert i den informasjonen kroppen lagrer ukritisk og hva som skjer når dette danner hovedgrunnlaget for  kroppens bevegelse og ytring. Hun undersøker kroppens ubevisste reflekser og ser pådette som en mulighet for ådanne nye nonverbale språk og ytringer.

Eggen er utdannet med en BFA grad fra Kunsthøgskolen i Oslo, Institutt for Farge; Konstfack, Stockholm og med et selvstendig prosjektstudie fra Akademin Valand, Gøteborg. 
Eggen har tidligere vist arbeider ved blant annet Haugar Vestfold Kunstmuseum, Lillehammer KunstmuseumUlterior Gallery, New York, Centro de la Imagen, Mexico City, Fotogalleriet, Oslo, galleri 1857, Oslo og Rake visningsrom, Trondheim. De seneste separatutstillingene inkluderer «Kneganger»påGalleri Galleberg og Landskrona Fotofestival, Sverige,«Knax»pågalleri Melk, Oslo og«Knex»påAkershus Kunstsenter, Lillestrøm. I 2017 var hun nominert til SparebankstiftelsenDNBsstipend pris.

 

GRIPP 

Photos:  Øystein Thorvaldsen

 


Jennie Bringaker, Astrid. 2018

Älvdal Kvarsitt og Iddefjordgranitt

158 x 180 cm.

 

Jennie Bringaker, Inger.  2018

Älvdal kvartsitt

ca. 58 x 56 cm.

 

Jennie Bringaker, Miriam.  2018

Sort jesmonite

36 x 43 cm.

 

Ingrid Eggen, Ryggsåle. 2018

Microcrystaline wax 2002

88,50 x 93 cm.

24 x16,6 x12,5 cm.
24 x 10 x 12 cm.

 

 

 

Ingrid Eggen, Ryggsåle. 2018

Microcrystaline wax 2002

88,50 x 93 cm.

24 x16,6 x12,5 cm.

Ingrid Eggen, Ryggsåle. 2018

Microcrystaline wax 2002

24 x 10 x 12 cm.

 

 

 

 

 

Jennie Bringaker og Ingrid Eggen

GRIPP I
HD Video. 2018. 5.56 min.
GRIPP II
3D-skann video. 2018. 2.14 min.

26231711 1740113752693801 2948623180140667696 n

Image from Gaza Surf Club film

Tuesday 23th of Januar 2018

Address: Maridalsveien 3, 0178 Oslo

 

Welcome to the screening of Gaza Surf Club followed by conversations with some of the surfers in Gaza. Get to know another side of Gaza through the surfers and the beach life.

This first event of It's Hard to be an Arab by Motaz al Habbash, who will have monthly events at Tenthaus Oslo.

About the film: 

Locked away from the rest of the world, the young people of Gaza dream of leaving behind their isolated strip of land. Some find an escape in surfing. The group’s mentor, Abu Jayab, has taught them how to ride the waves. One of the kids, Ibrahim, dreams of learning how to make surfboards and one day opening a surf club. Sabah, whose father taught her to swim and surf, is no longer permitted to play in the water, as it is not considered acceptable behavior by a young woman.

This charming documentary shows how surfing give kids an opportunity to experience a small slice of freedom. With Gaza’s bombed out ruins as a backdrop, we follow them into the waves.

Orginal title: GAZA SURF CLUB
Director: Philip Gnadt, Mickey Yamine
Screenplay: Philip Gnadt, Mickey Yamine
Photography: Niclas Reed Middleton
Actors: Benny Theisen, Stephanie Yamine, Andreas Schaap
Run time: 1 hour 27 min
Year: 2016
Country: Germany
Producer: Benny Theisen, Stephanie Yamine, Andreas Schaap
Age rating: 15

 

About It's hard to be an Arab
It's hard to be Arab is a project initiated by Motaz al Habbash in cooperation with Tenthaus Oslo. In 2018 we would like Norwegians and others to become more familiar with Arabic culture through music, art, film and language.
Motaz al Habbash is from Palestine and has lived in Oslo since 2014. He works with film and art projects in Norway and Palestine.

Pile o' Sápmi Supreme

Eidsvollsplass, Oslo
5-6. December 2017

Program finner du her:

 

 

 

 

 

Pile OSapmi Indre Finnmark Tingrett IrisEgilsdatter copyFoto Iris Egilsdatter

400 bullets, injustice in head, skulls, moving Oslo

Stand with the rock, stand to the bone

Stand with Sápmi

Velkommen til Pile o´Sápmi Supreme in Context. Den 2. desember åpner Tenthaus Oslo dørene for en del av et omfattende verk, Pile o'Sápmi, som ble laget som en protest mot statlig tvangsslakting av rein i Finnmark. Her vil Máret Ánne Sara vise tegninger, et halssmykke av reinaske-porselen og fotografier. Hans Normann Dahl viser verk laget for Altaaksjonen i 1978 og i Tenthaus kino vises et filmprogram kuratert av Máret Ánne Sara som tar for seg arven fra koloniseringen av urfolkssamfunn og viser den pågående kampen for rettigheter. Her vises kortfilmer, musikkvideo og dokumentar av blant annet Mai-Lis Eira, Elle-Máijá Apiniskim Tailfeathers, Aslak Pallto og Elle Sofie Henriksen, i tillegg til fem kortfilmer produsert av OCA under tittelen Thinking at the Edge of the World- Perspectives from the North. I utstillingen vises også rettssaksdokumenter fra saken mot staten som kommer opp i Høyesterett 5-6.desember i Oslo.

Tenthaus samarbeider også med visningen av Pile o´ Sápmi Supreme på Eidsvolls plass i Oslo 5.-6. desember som vil være et bindeledd og knutepunkt mellom den pågående saken, den norske befolkningen, pressen og poltikken. Det blir kunstinstallasjoner, reinhodevandring med A K Dolven, Niilas Somby er tilbake på Eidsvolls plass 38 år etter sultestreiken, opptreden av Sofia Jannok, appeller, soundscape ved Elin Már Øyen Vister og Uyarakq, geriljateater og mer.

Pile o' Sápmi er et sosial engasjert kunstprosjekt som ble laget som en protest mot statlig tvangsslakting av rein i Finnmark – og en oppfordring om debatt rundt det i et stilltiende storsamfunn. Pile o´ Sápmi  visualiserer det dramatiske overgrepet som pågår; et storpolitisk overgrep mot mennesker, kultur og rettigheter – som truer det samiske folk, dens identitet, språk og mulighet til en levende kultur.

Pile o´ Sápmi  belyser saken fra flere hold særlig fra et reindriftssamisk perspektiv. Prosjektet har utviklet seg til å bli en tverrfaglig bevegelse der Máret Ánne Sara henter inn relevant kunst og kunstnere for å fremme bred debatt om samiske rettigheter og den pågående nykoloniseringen.

Et helt nytt arbeid av den den chilenske kunstneren Cecilia Vicuña og Máret Ánne Sara vises i forbindelse med Pile o´Sápmi Supreme. Begge kunstnerne deltok på årets Dokumenta 14.


Bakgrunn

Tvangsredusering til 75 rein. Den 5. desember møter den unge reindriftssamen Jovsset Ánte Sara, lillebroren til kunstneren, i høyesterett mot norske staten. Den unge reineieren har vunnet denne prinsipielle saken i både tingretten i Tana og ved den påfølgende ankerettssaken ved lagmannsretten i Tromsø. De to dommene viser til statlig brudd på eiendomsretten som er vernet av internasjonale menneskerettigheter, samt brudd på internasjonale urfolksrettigheter ved at reindriftsutøveren tvinges til konkurs og dermed bort fra retten til å utøve sin kultur. Ved begge rettsinstansene har staten anket dommen og saken leses som presedenssettende.

Pile o' Sápmi har hittil arrangert et bredt kunstnerisk program for de to foregående rettssakene i Tana og Tromsø.

Pile o'Sápmi Supreme er støttet av URO / KORO, Samerådet og Tenthaus Oslo og realiseres med hjelp fra Samisk Hus, ProsjektorPøblene, SALT, Stortinget og en rekke frivillige.

Pressebilder og mer informasjon her.

 

Program

PILE O’ SÁPMI SUPREME
Máret Ánne Sara, Cecilia Vicuña, A K Dolven, Hans Normann Dahl, Anders SunnaUyarakq, Elin Már Øyen Vister mfl.

Outdoor artistic program
Eidsvollsplass, Oslo
5-6. December 2017

Pile o´Sápmi Supreme in Context 

Åpning 2. desember kl 14:00

Fra 3 til 17. desember 2017
Exibition and Film and film program  

Tenthaus Oslo, Maridalsveien 3, 0178 Oslo

Artist talk

Máret Ánne Sara, Cecilia Vicuña, A K Dolven in coversation with  Will Bradley
02. desember at Tenthaus Oslo, Maridalsveien 3

The talk will be held in english

Pile o sapmi gif

PILE O’ SÁPMI SUPREME
Máret Ánne Sara, Cecilia Vicuña, A K Dolven, Hans Normann Dahl, Anders Sunna, Uyarakq, Elin Már Øyen Vister, mfl.

Pile o´Sápmi Supreme in Context  Utstilling og filmprogram  
Tenthaus Oslo, Maridalsveien 3, 0178 Oslo
3-17. desember 2017 Åpent tirsdag - søndag 13:00 – 17:00
Åpning 2. desember kl 14:00